Valahol messze délen
2017. március 17. írta: msparis

Thaiföld szerethető szigete: Ko Lanta

Bár szerencsére egy cápa sem áll lesben Ko Lantán, de talán pont ez az oka annak, hogy örökre a szívünkbe zártuk: egyszer sem kellett küzdeni mogorva tekintetekkel egy törülközőnyi helyért, szép szellősen elfértünk, annál is inkább, hiszen Ko Lantán 14 part várja a turistákat, így mindenki megtalálhatja a számára legmegfelelőbbet. A legtöbb ezek közül homokos, a víz ámulatba ejtő türkizes árnyalatú és nagyon tiszta.

Ami még a kedvencünké tette a szigetet, a barátságos szállásadóink és helyiek, a nyugodt légkör, az alacsony árak (Thaiföldön mi eddig itt találtuk a legjobb árakat) és az utcánkban lévő esti streetfood.

Néhány főbb adat

Ko Lanta, vagy néha Koh Lanta (nem igazán tudjuk eldönteni melyik a helyes, sokszor a helyiek is kétféle képpen írják, így gondolom mindkettő elfogadott) Krabi tartomány része, két nagyobb és számos kisebb szigetből áll. Ko Lanta Noi nagy része lakatlan, erdős, Ko Lanta Yai pedig a lakott és kiépített. Lakosainak száma 10830 fő (2012-es adat), területe 81km2, legnagyobb hosszúsága 30km. Nemcsak hajóval lehet megközelíteni, 2016-ban adták át az új hidat.

Krabi városától mintegy kétórányi autóútra van. Nyugati partján találhatók a kiépített strandok és szállások, keleti részén helyi lakosok élnek, illetve itt helyezkedik el Old Town Lanta is, ahol szintén elérhető szállás, de itt fürdeni a tengerben nem igazán lehet. A két oldalt 2-3,a hegyen átívelő, néha rettentően meredek autóút köti össze. A sziget déli részén nemzeti park van, mely belépő díj ellenében látogatható.

Valószínűsíthetően a lakosság nagy része a turizmusból él. Nem volt ez mindig így: nagyjából 25 éve kezdték el felfedezni a külföldiek. A legnépszerűbb talán a svédek körében lett, még svéd iskolát is fenntartanak, csak úgy mint több svéd éttermet.

Tömegközlekedési eszköz híján, választhatunk tuk-tukot, platós taxit, vagy bérelhetünk motort, biciklit. Viszonylag kedvező áron juthatunk motorhoz (napi 1000-1600 Ftnak megfelelő bahtért). Megfigyeltük, hogy itt mindenki valamilyen eszközzel jár, nem gyalogolnak, néha még a szemét kidobásához is felülnek a motorra (táv: 25m).

Szállás, étkezés

Számtalan mennyiségű szállásból választhatunk, akár saját rezidenciát keresünk, akár bungalót, akár hátizsákos utazóként hostelt. Rengeteg hotel van a parton vagy a part mellett, ezekben is kapunk olcsóbbat vagy drágábbat is. Ha megéheztünk, több fajta nemzetiségi étterem csalogat különféle menüivel: a thai ételeken kívül többek között svéd, görög, olasz, német  ételekkel lakhatunk jól.

Három helyet emelnék ki: az egyik Ko Lanta közepén a Danny's étterem. Annyira alacsony árai vannak, hogy nem is akartunk hinni a szemünknek. Jól főznek, barátságosak, másnap mikor visszamentünk már "régi" vendégként üdvözöltek és extra banánshakekel is megkínáltak. A szigeten jellemző egyébként, ha valahova visszajársz vagy valamit adsz, a többszörösét kapod vissza!

A másik kedvencünk Saladan városrészen van a parton egy Star nevű étterem. Terasza a vízben van, így már önmagában ez elég hozzá, hogy szeressük, de jól is főznek! Elfogadható áraik vannak, főétel 800 Ft körül kapható.

A végére hagytam nagy kedvencünket, ami szintén Saladan városrészben a "Walking Streeten" van: itt 16kor kezdődik az élet: néhány helyi kínálja finomabbnál finomabb ételeit, nagyon alacsony áron. Rizses főétel, választható húsos vagy vega feltéttel, csirke, rák, nuggets nyársak, tornádókrumpli, padthai, és persze hamburger, kebab is fellelhető itt. Főétel után palacsinta, thai fagyi, shake lehet a desszert. Az árakról gondolom mondanom sem kell, hogy nagyon is pénztárcabarátúak.

Szabadidő

Ha éppen nincs kedvünk a tengerparton heverészni, vagy estére keresünk programot, számos lehetőségünk akad a szabadidő kellemes eltöltésére. A helyi irodák szerveznek fél és egész napos túrákat, érdemes ezeket választani, mert érted jönnek, hazavisznek és általában valamilyen ételt és vizet/gyümölcsöt is tartalmaznak.

Szerveznek túrát a kisebb szigetekhez, lehet búvárkodni, búvárkodást tanulni. Ko Phi Phi is elérhető Lantáról.

Lehet menni elefántolni (elefánt trekking), mi kipróbáltuk. Láthatóan nem bánnak rosszul az elefántokkal. Izgalmas volt ülni az elefántom, átsétálni kisebb patakokon. Össze lehet kötni ezt a túrát a vízesés meglátogatásával is. Kellemes kis séta a dzsungelben. Útközben megnéztünk egy barlangot is, érdemes zárt cipőben menni. A vízesés hangulatos meg is lehet benne fürdeni.

Nagyszerű kikapcsolódást ígér a sziget körbejárása. Ebben szállásadónk volt segítségünkre, autóval vitt minket körbe. Elsőként a sziget keleti részén álltunk meg, ahol egy longtail boat túrára invitáltak. (Thung Ye Pheng) Kivételesen nem a tengerben csónakáztunk, hanem egy folyón. Mangrove erdő látványosságát kínálja e program, a bátrabbak kajakkal is megtehetik az utat. Érdekesség a teljesen vízben lévő szállás. A túra végéhez közeledve megálltunk egy helyen közel az erdőhöz. Hamarosan majmok lepték el a hajónkat. Kissé megrémülve fogadtuk őket, de ha nyugodtan ül az ember, akkor nem másznak ránk, csak figyelnek, üldögélnek, várják az ételt. Annak, aki viszont egyáltalán nem szereti a majmokat nem ajánlom ezt a túrát, mert ez a program része.

Következő állomásunk egy farm volt, ahova nem mentünk be, de egyébként orchideákat, pillangókat és vidrákat tudtunk volna megnézni. Majd utunk Lanta Old Townba vezetett tovább, ezen a helyen is jó egy kicsit elidőzni. Ha márciusban jössz, akkor pedig három napos fesztiválon vehetsz részt, ami nem csak turistáknak, hanem a helyieknek is szól, kirakodó vásárral, streetfood-dal, előadásokkal, élő zenével.

Ezután továbbhaladtunk, hogy megnézhessük Ko Lanta kilátó pontját. Nem kicsit meredek az út felfelé! A kilátónál egy étterem fogadja a látogatókat, lélegzetelállító panorámával.

Innen pedig átjöttünk a nyugati partra. A Nemzeti Parkot kihagytuk, de az is egy jó kis program lehet. Bamboo Bayen álltunk meg legközelebb, ami itt nagyon népszerű partnak számít. Szép, nem túl nagy, nem túl zsúfolt, selymes homok és kristálytiszta víz kényezteti az itt megpihenőket. Megálltunk még néhány parton, mindegyikben van valami kicsit egyedi, kicsit más.

Este számos partira mehetsz el, hol "half moon", hol "full moon" (hold partik) partit rendeznek, lényeg, hogy a bulizósabb turista is jól érezze magát esténként. Nézhetsz thai boxot élőben, minden héten van, heti többször is.

Ha belesnél kicsit a helyiek életébe, menj el egy piacra. Többféle zöldséget, gyümölcsöt, halat, húst kínálnak kedvező áron. De vehetsz itt ruhát, fűszereket, háztartási kellékeket is. Piac a szigeten több helyen is van, mindegyik más-más napokon tart nyitva.

Ha szereted, hogy nincs annyi turista, ha nem bánod, hogy a partok csendesek, hogy a hely, inkább békés mint felkapott, de azért szereted, ha tudsz választani árkategóriát, szállást, éttermet, mindenképpen utazz el Ko Lantára. Nem fogod megbánni.

Végezetül egy videó, amit mi szerkesztettünk. A kedvenc partunk.

Fotók: saját

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

balfaszcsaszar 2017.03.18. 16:49:33

Long Dao kutyajó. Érdemes elugrani May's Kitchenbe, szuperjó a mango sticky rice :)

msparis 2017.03.18. 16:54:10

@balfaszcsaszar: köszönjük a tippet, megnézzük! Imádjuk a mango sticky rice-t :)